poniedziałek, 5 stycznia 2015

High School life in England.

no dobra, na dzisiejszy temat postanowiłam obrać szkole w Anglii. jako, ze tutaj mieszkam stwierdziłam, ze może sie to wydać całkiem ciekawe i może przybliży Wam tutejsze realia i jak bardzo Polska oraz Angielska szkoła różnią sie od siebi
✖️high school (czasem nazywana secondary school)- 5 lat
w Anglii system posyłania do klas jest taki, ze podając przykład mojego rocznika: urodzeni od 31 sierpnia 1998 do 31 sierpnia 1999 są razem na jednym roku (aktualnie 11, kończymy high school). Czyli kiedy idzie sie do high school (odpowiednik gimnazjum) ma sie 11 lat i w ciagu tego roku szkolnego musisz mieć 12 urodziny. 
przez pierwsze 3 lata (rok 7, 8 oraz 9) ma sie wszystkie przedmioty, które szkoła oferuje. tzn;
matematyka
angielski
science (biologia, chemia, fizyka w jednym)
historia
geografia
gotowanie
resistant materials (nie wiedziałam jak przetłumaczyć, ale robisz zabawki z drewna, czytniki wilgoci itd)
filozofia i religia (coś jak etyka)
wf
2 języki- francuski oraz niemiecki lub francuski i hiszpański.
szycie i projektowanie ubioru, poduszek itd
nie piszesz z tych przedmiotów żadnych egzaminów, no może oprócz matematyki i angielskiego, pod koniec każdego roku masz egzamin sprawdzający, nie wpływający w żaden sposób na Twoja ocenę.
do 10 oraz 11 roku, masz możliwość wybrania 4 przedmiotów, z którymi chcesz łączyć przyszłość, lub interesują Cię. jednak, nadal masz obowiązkowe przedmioty jak matematyka, angielski, science, filozofia i religia oraz wf. Z tych głównych oraz 4 dodatkowych przedmiotów, pod koniec 11 roku będziesz pisał GCSEs. Coś jakby egzamin gimnazjalny, ale bardziej matura, ponieważ te oceny wpłyną na całe Twoje życie. CAŁE! nie ważne czy po high schoolu będziesz chciał iść dalej sie uczyć, Twoji pracodawcy bedą zwracali na nie bardzo duża uwagę. 
ja w tym roku egzaminy mam w połowie maja, ale znając życie przeciągną sie one do czerwca, ponieważ będzie ich ponad 20 :))) 
na każdym przedmiocie ma sie innych ludzi. jest to bardzo fajne rozwiazanie, ponieważ nie ciągniesz sie z ta sama klasa przez całe 5 lat, a znasz wszystkich. jest tak dlatego, ze jest tutaj coś takiego jak sety, są to poziomy nauczania 1 to najtrudniejszy, a 5 to najłatwiejszy. to zależy od umiejętności ucznia, do jakiego sety trafi. Ja sama sadze, ze jest to bardzo pomocne, ponieważ dzięki temu nit nie zostaje w tyle i łatwiej sie skupić, kiedy nie czujesz na sobie presji ze strony nauczyciela bądź innych uczniów odnośnie tego, ze przez Ciebie wszyscy stoją z programem.
co do nauczycieli, nie ma porównania. z tego co znajomi z Polski mi mówią, nauczyciele tyrają ile wlezie i robią wszystko byś nie zdał. jeżeli chodzi o tutejszych nauczycieli, jest na odwrót. pomagają Ci jak najbardziej mogą, starają sie byś wszystko dokładnie zrozumiał i nie miał z niczym problemu, a najważniejsze chcą byś zdał GCSEs. nie dość, ze pomagają Ci w nauce, to możesz z nimi porozmawiać o wszystkim. moja pani od biznesu jest kimś z kim mogę porozmawiać o wszystkim, bo wiem, ze zawsze mi pomoże. 
teraz powiem coś, co może Was zaskoczyć... w mojej szkole są cztery domu, jak w Harrym Potterze! dum, dum, dum, a ja jestem prefektem (przewodnicząca i opiekunka) jednego z nich! 
każdy dom jest podzielony na formy, w których jest po około 6 osób z każdego roku od 8 do 11 (7 rok jest jakby oddzielnym domem XD ale to nie dom, ogarniacie?). w formie spotykamy sie każdego ranka przed zaczęciem lekcji, dokładnie czas w formie trwa od 8:50 do 9:10. do każdej formy jest przypisany wychowawca. ja mojego osobiście uwielbiam, i jest dla mnie ogromny, wsparciem, mimo ze to nauczyciel matematyki! w formie sprawdzana jest obecność, tak żeby na kolejnych lekcjach nauczyciele wiedzieli czy oczekiwać danej osoby w klasie tego dnia, czy może nie ma ich w szkole.
dla Waszej wiadomości, tak, mamy mundurki. nienawidzę ich. chociaż moja ulubiona rzeczą w mundurkach szkolnych są krawaty. każdy w paski czarno czerwone+ kolor Twojego domu (fioletowy, ciemno niebieski, błękitny oraz pomarańczowy), no chyba ze jesteś seniorem to masz czarny krawat z małymi godłami szkoły na nim. pod spodem wstawiam zdjęcie mundurka, ponieważ nie chce mi sie opisywać tego wszystkiego.
wybaczcie za jakość, ale zdjęcie z instagrama (możecie mnie zaobserwować jesli chcecie XD) do tego dochodzi czarny sweter zakładany przez głowę z godłem szkoły po lewej stronie.
✖️✖️✖️
także mam nadzieje, ze troszkę sie dowiedzieliście o Angielskim high school. przepraszam, ze post z opóźnieniem, ale wczoraj na spontana wbiła do mnie przyjaciółka i została na noc. no nic, post pojawił sie dzisiaj i mam nadzieje, ze nie zanudziliscie sie zbytnio haha.
do następnego, adios! 🙈



3 komentarze:

  1. Świetny post! Bardzo podoba mi się Twój sposób pisania oraz zdjęcia. Na pewno będę zaglądać tutaj częściej! :)
    www.niekontrolowanee.blogspot.com zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajna ta szkoła <3
    https://www.facebook.com/cravvve?ref=bookmarks

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny post. Bardzo mnie zaciekawił. Bardzo podoba mi się mundurek :)

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

miłego dnia. :)